Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Sun Odyssey DS 39


A DS 39-es igazi kompromisszummentes túrajacht a legjobb forrásból. Kényelmes, szép kidolgozású és megfelelően nagy.

A DS a deck szalon rövidítése. Igazából nem tudom ezt a fogalmat hova tenni, de a lényeg, hogy ez a hajó jelenleg csak családi kivitelben érhető el. Két tágas kabinnal és négy ággyal van szerelve. Ez a pazarlónak tűnő elrendezés jellemző a DS hajókra, amelyek közül az idén piacra került 39-es a legkisebb. A DS család bevezetésével a Jeanneau-nál is ketté vált a charter és tulajdonosi verzió. Így a korábbi két család a Sun Fast - amelyet ma csak egy típus képvisel - és a Sun Odyssey gyakorlatilag háromtagúvá bővült. Ez a hajó körülbelül annyiba kerül, mint az előző oldalakon bemutatott Pauger Karbon 30-as. Másért kell fizetni itt és ott.
A Jeanneau hajókat karbantartó Ormai Balázzsal Kenesén találkoztunk. Mint az idén oly sokszor délnyugati hármas szél fújt. Ez itt, a Kenese Marina-Port előtt nagyon egyenletes szél, szép magas, hosszú hullámokkal. Éppen megfelelt egy ilyen hajó bevitorlázásához. Eleinte ketten voltunk a hajón, majd amikor már felszereltünk
Balázs átszállt a gumimotorosba. Az autopilot szépen boldogult a vitorlással.

 

Természetesen a hullámok nem okoztak gondot. A deck lehetne valamivel szélesebb, de az ember elfogadja, hogy a belső kényelemért cserébe áldozatokat kell hozni. A vitorlák formásak, még az árbocba tekerhető nagyvitorlának is szép alakot ad a triradiál szabás. A fock és gennaker - bár ez utóbbi lehetne egy kicsit nagyobb - formája kifogástalan. Nagyon szépen megy a hajó, jól esik vele a vitorlázás. Igaz ez annak ellenére, hogy hatalmas, egyenes kihajtásra szerelt fix csiga fékezi folyamatosan a hajót. Persze ugyanez a szerelvény teszi lehetővé, hogy a kikötőben szokatlanul finoman dolgozzunk a motorral. A hajó azonnal reagál az irányváltásokra, és a legkisebb gázadásra elindul vagy megáll.
Az nyolckilencedes frakcionális árboc két pár szálinggal, és a hajó két sarkába futó spannerrel állítható dupla achterrel van szerelve. Hátramerevítő csak kényelmi szempontból van kettő, funkcióját tekintve elég lenne egy is. Így viszont nincs útban ki- és beszállásnál. A fockkocsi stopperrel állítható. A nagyschot a kabintetőre érkezik, a génuashot csörlői a két kormánykerék előtt vannak. Fordulni jól lehet egyedül. Leejtéshez elkel a segítség. Balázs visszajött a hajóra és ketten felszereltük a gennakert. A rövid orrsudár miatt a schotokat kívülre kötöttem, hogy halzoláskor ne a forstág előtt kelljen áthúzni. Kiválóan működött. A hajó tömege miatt nagy erők vannak a ballonon. Óvatosan bánjunk vele. Viszont kényelmesen lehet leszerelni, mert gyakorlatilag a fockbekötés magasságában van a felhúzója, így ha a kormányos jól megtartja a hajót hátszélben, akkor a gennaker magától összesik és így könnyedén le lehet szedni. Jellemző hiba, hogy ha nagy a szél a kormányos megijed és szélbe akar állni a gennakerrel. Ezt ne tegyük, mert ennél rosszabb nincs! A hajó fetrengeni kezd, a gennaker beér a vízbe és képtelenség leszerelni. Ha ilyenkor elkezdik leengedni az egész bemehet a vízbe, és zsák lesz belőle a víz alatt, amit aztán nagyon nehéz kihúzni. A legjobb, ha leejtünk amennyire csak lehet, és így fogunk hozzá a leszerelésnek. Így nem lehet semmi baj és könnyedén lejön a vitorla. Érdemes ezt gyenge szélben gyakorolni, mert az erős szeles gennakerezés olyan élmény, ami kevés dologhoz hasonlítható. Nem is beszélve arról, hogy sokkal kényelmesebb nagy szélben gennakerrel halzolni, ugyanis ez a vitorla nagyrészt tehermentesíti a nagyvitorlát, amit aztán kényelmesen áttehetünk a másik oldalra. Természetesen ha nincs kedvünk a gennakerrel bajlódni akkor is van megoldás. Érdemes bő szélben először a nagyvitorla felületét csökkenteni, sőt ha nagyon erős a szél akkor azt teljesen betekerni. A génuával, vagy fockkal sokkal kényelmesebben tudunk majd halzolni, mintha fent van - illetve ki van tekerve - a nagyvitorla.

 

A DS 39-es egy fürdőszobával van szerelve, amely a bal oldalon, a szalonból nyílik. Az achterkabinban az ágyakat keresztbe építették be, így az nagyon széles és kényelmes lett. Ebben a helyiségben szekrények és polcok is vannak. A szalon tágas és sok fényt kap. Közlekedni a két ülőgarnitúra között lehet. A konyha a hajó jobb oldalára került. Az egész elrendezés inkább hasonlít egy harminc láb hosszú hajóra mint egy negyvenesre. Persze minden sokkal tágasabb. Így érte el a tervező, hogy jelentősen nagyobbnak érezzük a hajóbelsőt, mint amekkora valójában.
A kikötőben éppen keresztbe kapjuk a szelet. Jól jön a parkoláshoz az orrsugárkormány segítsége. Most van időm jobban szemügyre venni a hajófart. A fürdőrész inkább egy lépcsőre emlékeztet mint platformra. Nem lehet kényelmesen, főleg menet közben itt napozni. Viszont lehet fürdeni, és utána itt van a hideg-meleg vizes zuhanyzó. A fürdőlépcső nem teleszkópos, ezért elég nagy helyet foglal. Furcsa, hogy az első lépcsőfokon semmilyen csúszásgátlás nincs. Érdemes ezt utólag megoldani.
A DS 39-es azt hozza, amit az ember vár tőle. Kényelmes, tágas mívesen megépített túrahajó. Az alapfunkciókat nagyon korrektül ellátja. Kitűnő társ lehet olyan családoknak, akik hosszú időt töltenek a vízen.


Fényes, fotó: Szekeres

 

Technikai adatok
Hossz (m):
11,86
Testhossz (m):
11,62
Vízvonalhossz (m):
10,71
Szélesség (m):
3,88
Alap merülés (cm):
200
Rövid kieles merülés (cm):
150
Tömeg (kg):
7255
Normál kiel tömege (kg):
2280
Rövid kiel tömege (kg):
2450
Nagyvitorla (m2):
33,2
Génua (m2):
34,2
Gennaker (m2):
100
Kabinok száma:
2
Üzemanyagtartáy (liter):
130
Víztartály (liter):
355
Ágyak száma:
4+2
Motor Yanmar (LE):
40
Tervezte:
Marc Lombard


 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. F., fotó: Szekeres



 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink